Psychomotorika
Pracovní skupina psychomotoriky sdružuje pedagogy, výzkumné pracovníky a pregraduální studenty Katedry tělesné výchovy a sportu Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, kteří se zabývají problematikou psychomotorického vývoje dětí v předškolním a školním věku. Naši činnost odstartovalo získání podpory u TA ČR v programu Éta s projektem Diagnostika motorické kompetence v pedagogické praxi: identifikace dysprakticky ohrožených dětí mladšího školního věku. Významné je pro nás aktivní členství v Mezinárodním konsorciu pro výzkum motorického vývoje, jejichž vizi dosažení plného potenciálu pro prožití aktivního a zdravého života prostřednictvím pohybu pro každého sdílíme.
Projekty
TA ČR Éta, projekt TL03000221
Cíle projektu
Poskytovatel
Program
Veřejná soutěž
Hlavní účastníci
Druh soutěže
Číslo smlouvy
Vědní obory
Kategorie VaV: AP - Aplikovaný výzkum
- OECD FORD - hlavní obor 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
- OECD FORD - vedlejší obor 30304 - Public and environmental health
- OECD FORD - další vedlejší obor 50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
- CEP - odpovídající obory AM - Pedagogika a školství, AN – Psychologie, DN - Vliv životního prostředí na zdraví, FM – Hygiena
Řešitelé
Řešitelka:
Řešitelský tým za celou dobu řešení:
- Mgr. Václav Bittner
- Mgr. Eva Dousková Ph.D.
- Mgr. Petra Hynčicová
- Ing. Josef Chudoba, Ph.D.
- Mgr. Jan Charousek Ph.D.
- Mgr. Lukáš Rubín, Ph.D.
- Ing. Radek Srb
- Doc. PaedDr. Aleš Suchomel, Ph.D.
Výsledky projektu
JSC - Článek v odborném periodiku - ŠEFLOVÁ, Iva, Jana VAŠÍČKOVÁ, Luděk KALFIŘT a Aleš SUCHOMEL, 2022. Current Approaches to Motor Competence Assessment in School-Age Children. Physical Activity Review [online]. 10(2), 39–50. ISSN 23005076. Dostupné z: doi:10.16926/par.2022.10.20
Odborné zdroje
-
ŠEFLOVÁ, I., KNOPOVÁ, L., JEŘÁBEK, P., KUPROVÁ, K. a CHAROUSEK, J., 2023. Rozvoj základních pohybových dovedností u dětí v mladším školním věku. Liberec: TUL. ISBN 978-80-7494-644-8.
-
ŠEFLOVÁ, I., 2020. Psychomotorika v pedagogické praxi. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-531-1.
- ŠEFLOVÁ, I., VAŠÍČKOVÁ, J., KALFIŘT, L. a SUCHOMEL, A., 2022. Current Approaches to Motor Competence Assessment in School-Age Children. Physical Activity Review. 10(2), 39-50. ISSN 2300-5076.
- ŠEFLOVÁ, I., KALFIŘT, L. a CHAROUSEK, J., 2020. The assessment of movement competence in Czech school age children using BOT-2 test. Physical Activity Review. 8(2), 56-63. ISSN 2300-5076.
-
ŠEFLOVÁ, I., 2021. Analýza diagnostických prostředků k hodnocení motorické kompetence v mladším školním věku. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. 5(2), 79-97, ISSN 2533-7882.
- ŠEFLOVÁ, I., ĎOUBALOVÁ, E., KALFIŘT, L. a POLNICKÝ, R., 2018. Trampolin Coordination Test in psychomotor diagnostics. Studia Sportiva. 12(1), 59-66. ISSN 1802-7679.
Diagnostika
V naší práci využíváme a vlastníme tyto diagnostické nástroje:
- BOT-2 Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Ed. 2
- Test of Gross Motor Development - 3rd edition (TGMD-3)
- Körperkoordinationtest für Kinder (KTK)
- Movement Assessment Battery for Children, Ed. 2 (M-ABC 2)
- Motorische Basiskompetenzen (MOBAK)
- Motor-proficiency-test (MOT 4–6)
- Peabody Developmental Motor Scales, 2nd Edition (PDMS-2)
- iSophi – test školní zralosti